hero image

Google Analytics 360

Certifierad partner och återförsäljare

Google Analytics 360 (GA360) är en del av Google Marketing Platform (GMP) och är ett webbanalysverktyg genom vilket du kan samla in data och insikter från besökare på dina webbplatser och appar. Med Analytics 360, ett verktyg för webbanalys, kan du mäta och analysera data för att bättre förstå vilka dina kunder är och hur de interagerar med ditt varumärke. Det är alltså fokus på konsumentbeteende hela vägen genom kundresan – ända från första besöket till ett slutfört köp.

Google Analytics 360, som är en utökad version av Google Analytics 4 (GA4), är idealiskt om du vill få en större förståelse för vad som är utmärkande för dina besökare och hur de använder dina webbplatser och appar. Det kan ge dig värdefulla insikter om vilket innehåll som fångar användarna och i vilken utsträckning.

Genom Analytics 360s starka integration med Googles annonsplattformar ger produkten en holistisk bild av hur olika medieslag samverkar och kan nyttjas för att effektivt styra annonser mot rätt målgrupp – baserat på förstapartsdata och AI.

När du köper Google Analytics 360 genom oss får du tillgång till en smidig och professionell support som gärna hjälper er att skapa skräddarsydda lösningar. Ni får även tillgång till Merkles unika tjänster för att övervaka er implementation av Google Analytics 360 för att säkerställa att insamlad data från alla era webbplatser håller högsta möjliga kvalité. Vi kan hjälpa er med allt inom digital analys!

Google Analytics 360 kommer med ett underliggande Service Level Agreement (SLA) och du äger din egen data vilket framkommer av ett skriftligt avtal.

Levla upp med företagsversionen av den mest använda analysplattformen. Merkle är Sveriges, Nordens och världens ledande leverantör och återförsäljare av Google Analytics 360 och har genomfört tusentals framgångsrika Google Analytics 360-implementeringar för världens främsta varumärken.Google Tag Manager 360 ingår vid köp av Google Analytics 360. Vi är också partner till Optimizely som har ett välintegrerat verktyg för A/B-tester som säljs separat.

Några av fördelarna med Google Analytics 360 (GA360):
• Lås upp den enorma potentialen i din data med mer processorkraft och fler alternativ för dataexport.
• Ökade datagränser och snabbare tillgång till processad data.
• Tillgång till osamplad data i rapporterna
• Fullständig och snabb export av data till Google BigQuery för att genomföra ännu djupare analys och tillämpa maskininlärning för att automatiskt och snabbt generera nya insikter.
• Förstå dina kunder och koppla insikter till resultat.

Vad är skillnaden mellan GA och GA360?
Skillnaden mellan Google Analytics 360 (GA360) och Google Analytics Standard (gratisversionen) är bland annat att villkoren regleras av ett signerat avtal och att ett SLA (serviceavtal) ingår vilket reglerar utlovad tillgänglighet. Utöver det medför GA360 högre gräns innan sampling (dataurval) inträffar, möjlighet till osamplade rapporter, custom tables (anpassade tabeller), roll-up properties (egendomar för samlad visning), anpassade användarroller och högre gränser för audiences (målgrupper), custom dimensions (anpassade dimensioner), custom metrics (anpassade mätetal), event parameters (händelseparametrar), goals/conversions (mål/konverteringar), explorations (utforskningar) och exporten till BigQuery. Dessutom en högre quota (gräns) för användning av API:t. Utöver det även högre nivåer i relation till Google Ads, Search Ads 360 och Display & Video 360.

Vad mäter Google Analytics 360?
Verktyget används för att mäta hur webbplatser, appar och andra digitala tjänster används i syfte att effektivisera marknadsföring och få nöjdare användare som köper mer, återkommer oftare och löser fler serviceärenden själva.

Vad kostar Google Analytics 360?
Priset för Google Analytics 360 bygger på den volym data som skickas in, antal så kallade events (händelser). Lägsta priset bygger på en volym av 25 miljoner events per månad. Kontakta oss för en prisuppgift baserat på er volym!

Vad är fördelarna med GA360?
Du får ett verktyg som det finns mycket supportinformation om online och som det finns många andra som använder - vilket gör att det finns fler att bolla utmaningar med. Det är också välintegrerat med andra viktiga verktyg från Google. Med Google Analytics 360 får du också högre gränser i stora delar av verktyget.
FunktionGoogle Analytics 4-egendomar (standard)Google Analytics 4-egendomar under Analytics 360
Händelseparametrar
25 per händelse
100 per händelse
Användarattribut
25 per egendom
100 per egendom
Händelsebaserade anpassade dimensioner och mätvärden
50 händelsebaserade anpassade dimensioner per egendom

50 händelsebaserade anpassade mätvärden per egendom
125 händelsebaserade anpassade dimensioner per egendom 125 händelsebaserade anpassade mätvärden per egendom
Objektbaserade anpassade dimensioner
10 per egendom
25 per egendom
Längd på händelseparameterns värde
100 tecken

Följande undantag gäller:

Parametern page_title får innehålla högst 300 tecken

Parametern page_referrer får innehålla högst 420 tecken

Parametern page_location får innehålla högst 1 000 tecken
500 tecken (inklusive parametrarna page_title och page_title )

Parametern page_location får innehålla högst 1 000 tecken
Viktiga händelser
30
50
Målgrupper
100
400
Utforskningar
200 skapade per användare och egendom

500 delade per egendom
200 skapade per användare och egendom

1 000 delade per egendom
Samplingsgränser i Utforska
10 miljoner händelser per sökfråga
1 miljard händelser per sökfråga
Utforskningar utan urval
Inte tillgängligt
Resultat utan urval upp till 15 miljarder händelser per dag och egendom
API-kvoter

De flesta förfrågningar förbrukar färre än tio token.
200 000 token per dag
2 miljoner token per dag
Datalagring
Upp till 14 månader

Alternativ: 2, 14 månader

Stora och extra stora egendomar är begränsade till två månader.
Upp till 50 månader

Alternativ: 2, 14, 26, 38 och 50 månader

XL-egendomar
: 2 månader
BigQuery Export
Daglig export: en miljon händelser

Löpande export: obegränsad
Daglig export: flera miljarder händelser

Löpande export: obegränsad
Händelser med distinkta namn

Det finns ingen övre gräns för antalet tillåtna händelser med distinkta namn för webbdataflöden.
500 per appanvändare

(för appdataflöden)

Du kan se fler än 500 händelser med distinkta namn om användare i olika appinstanser utlöser olika händelser.

Automatiskt insamlade händelser och händelser för förbättrad mätning räknas inte in i gränsen.
2 000 per appanvändare

(för appdataflöden)

Du kan se fler än 500 händelser med distinkta namn om användare i olika appinstanser utlöser olika händelser.

Automatiskt insamlade händelser och händelser för förbättrad mätning räknas inte in i gränsen.
Dataimport
Manuella uppladdningar: 120 uppladdningar per dag och egendom

Lagringsgräns: 10 GB per egendom
Manuella uppladdningar: 120 uppladdningar per dag och egendom

Lagringsgräns: 1 TB per egendom
Jorge Ramirez

Vill du veta mer om fördelarna med Google Analytics 360?

Kontakta oss för att få mer information, prisuppgift och ett samtal om hur vi kan hjälpa just er! Jorge Ramirez är redo att besvara dina frågor rörande Googles plattformar och licensavtal. Ring oss på +46 (8) 790 55 00.

sales.sweden@merkle.com